Where gods descend (en eeuwenoude kastelen) - Reisverslag uit Kanazawa-shi, Japan van Jurriaan Jong - WaarBenJij.nu Where gods descend (en eeuwenoude kastelen) - Reisverslag uit Kanazawa-shi, Japan van Jurriaan Jong - WaarBenJij.nu

Where gods descend (en eeuwenoude kastelen)

Blijf op de hoogte en volg Jurriaan

23 Oktober 2012 | Japan, Kanazawa-shi

Zo, daar ben ik weer. Inmiddels bevind ik mij in Kanazawa, in centraal Japan aan de westkust. Hier gaan we even rustiger aan doen, ik heb een hostel genaamd Pongyi geboekt voor vandaag en de komende twee nachten. Voor het eerst sinds ik hier ben, ben ik niet de enige buitenlandse toerist. Ik zit met een fervente wereldreiziger van rond de 50 genaamd Dave, waar ik goed mee kan praten, en 10 minuten geleden kwam een Portugees stel achterlangs lopen. Yuko en Maru (de twee stafleden) zijn ook erg vriendelijk. Ik heb een zelfgemaakt kunstwerkje gekregen van Yuko (een stukje karton met mijn naam erop in alledrie de varianten van Japans, gebundeld met een origami-vogeltje) en Maru heeft me meegenomen naar de Japanese drug store, eigenlijk een soort van convenience store met veel medicijnen op voorraad, waar Jurriaan de zoetekauw even wat lokale lekkernijen heeft ingeslagen op aanraden van Maru zelf. Vervolgens ben ik afgezet bij het station, waar ik even wat avondeten heb gescoord (een grote kom rijst met rundvlees op de bovenkant, genaamd gyudon. Wordt alom verkocht in Japan door drie zeer populaire ketens, de namen bespaar ik jullie).

Maar goed, dat is vandaag. Ik wil ook nog wat kwijt over de afgelopen dagen, want dat is me zeker niet slecht bevallen! Ik ben, zoals ik al had aangekondigd in het vorige verslag, diezelfde dag nog vertrokken naar Matsumoto. Deze stad ligt midden in de bergen en is door de jaren heen vrij klein gebleven. Hier bevindt zich een van de oudste, in originele staat behouden kastelen. Veel Japanse kunstenaars zaten in het park het kasteel na te schetsen. Ik geef ze groot gelijk, want het is echt een plaatje. Het is een kasteel met 6 etages, ongehinderd staande in een moerasachtig gebied. Er is wel wat restauratie geweest (met muren gemaakt van modder en de rest van hout, is dat wel logisch, het staat er tenslotte al een par eeuwen), maar zelfs dat is zeldzaam in Japan. De meeste kastelen zijn namelijk afgebrand of gesloopt en vervolgens herbouwd. Ik had zelfs het geluk om toevallig op een feestdag te komen, dus ik heb ook nog mogen genieten van een drumconcert en musketschieten (uitgevoerd door mensen verkleed als traditionele samurai, erg gaaf). Ook kon je er gratis een fiets huren, wat erg handig was om de rest van de stad te zien, ook al was er verder niet veel te zien, naast een oude school en een leuk parkje, maar het fietsen was een leuke afwisseling :) Die avond heb ik heerlijke sanzokuyaki (kippenvlees gemarineerd in knoflook en sojasaus en vervolgens gepanneerd en gebakken in olie) gegeten.

De dag erop ben ik naar Kamikochi (wat 'where gods descend' betekent, zie de titel), een prachtig natuurgebied in het midden van Japan, tussen de bergen. Het kostte me wel 4400 yen (voor mams even: 1 euro = 104 yen, dus nagenoeg 44 euro) om heen en terug te komen, maar ik kan je zeggen dat het zijn naam eer aan doet. Nooit heb ik zo'n mooie wandeling door de natuur gemaakt. Van prachtige waterstromen tot ongestoorde meren in het midden van de bergen. Ook is de herfst nog niet echt aanwezig in de rest van Japan, maar in Kamikochi zie je hier en daar al prachtig herfstkleuren tussen de bergen. Het was een zware dag (ik kon mijn backpack nergens achterlaten), met een tocht van zo'n 15 kilometer, dus die avond even lekker bijgekomen in Nagoya en de dag erna doorgereisd naar Kanazawa. Ik had per ongeluk de verkeerde trein genomen, dus ik moest een kleine omweg maken via Kyoto. Alsnog was ik al rond een uur of half vier in Kanazawa, waar ik dus even lekker rustig aan ga doen de komende drie nachten. We hebben vanavond een leuke tea party gehad (niet zo oubollig als het klinkt, Yuko had een chrysantemum-sake gemaakt sinds 9 september. Was erg sterk, maar lekker zoet ;)) en we hebben een origami-lesje gehad, waar we allemaal een 'peace crane' hebben gevouwen.

Morgenochtend staan we met z'n allen vroeg op om naar Kenroku-en te gaan, een van de mooiste tuinen in Japan. Die beleving en meer volgen in het volgende reisverslag (ohja, en ik heb een thee-ceremonie staan op donderdag, dus het is me toch gelukt er een te vinden :D)

Groetjes uit Kazanawa!

PS: Oh, en omtrent het uploaden van foto's, dat gaat niet. Ik ben hier al heel lang achter, maar ik vergeet het steeds te melden (as a matter of fact vergat ik het net bijna weer). Steven zijn camera heeft een SD-kaart, niet een micro-SD, die kan ik niet in de Prime pluggen. Daarnaast heb ik geen verbindingskabeltje mee, dus ik kan geen foto's overzetten. Sorry people!

  • 23 Oktober 2012 - 23:02

    Rens:

    Leuk verhaal weer! En nice dat je toch naar een thee-ceremonie gaat, hoor volgende keer wel of het inderdaad zo grappig is om mee te maken als ze zeggen.
    Jammer dat je foto's nu niet online gezet kunnen worden, heeft die prime geen card-reader? Of alleen voor een klein kaartje dus? En ook geen kabeltje mee? Na zulke mooie verhalen wil ik maar al te graag foto's hihi
    Bikkel van je hoor dat je die 15 km met die backpack heb gelopen! Wij kregen de tip van de mensen die ze verkochten dat t kan helpen om soms die bandjes bij je nek wat meer los te doen (die je ook los doet voor t klein maken van je backpack voor de flightbag) zodat meer t gewicht op je heupen zit om je schouders/rug wat te ontzien. En gewoon een beetje afwisselen, soms t gewicht dragen op je heupen, soms op je rug.
    Het eten klinkt allemaal al steeds lekkerder gelukkig ^^ En neem aan dat je kunstwerkje het niet overleeft, maar dan mag je mij in Nederland origami leren (klinkt wel gay zo maar ben benieuwd!)
    Heel veel plezier nog Jur, ik hoop dat t skypen morgen lukt en ik hoop dat je nog lekker blogjes blijft schrijven, superleuk om te lezen allemaal!
    Kuskus

  • 24 Oktober 2012 - 17:50

    Anne:

    Jur! Wat maak&zie je mooie dingen mee en je schrijfstijl mag er ook zeker wezen ;)! Sluit me helemaal bij Rens aan wat betreft blogjes schrijven!! Ik lees ze stiekem op me stage, fijne afwisseling ;) Groetjes vanuit Amsterdam! xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jurriaan

Actief sinds 09 Okt. 2012
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 5990

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2012 - 15 November 2012

Japan

Landen bezocht: