Van tsunamigebied tot gouden tempel - Reisverslag uit Nagano, Japan van Jurriaan Jong - WaarBenJij.nu Van tsunamigebied tot gouden tempel - Reisverslag uit Nagano, Japan van Jurriaan Jong - WaarBenJij.nu

Van tsunamigebied tot gouden tempel

Door: Jur

Blijf op de hoogte en volg Jurriaan

21 Oktober 2012 | Japan, Nagano

Herro everybody!

Daar zijn we weer, een paar dagen verder. Sinds het vorige verslag alweer wat mooie dingen gezien en beleefd. Ik ben twee avonden in Yamagata geweest, waar het de tweede avond is gelukt om even te skypen met mijn lieve vriendinnetje. De eerste avond na het verslag had de eigenaar een lekkere soep gemaakt met lokale groenten, aardappelen en vlees. Er waren 4 andere gasten, allen Japans. Die avond had de eigenaar besloten een feestje te geven. Echter, ik zeg feestje, maar wat hij eigenlijk bedoelde was alle gasten, het avondeten en een flinke lading drank. Die avond was alle sake op en het werd erg gezellig. Alle Japanners waar ik mee praat zijn erg geinteresseerd in Nederland en mijn reis, dus dat is erg leuk. De eigenaar van het gasthuis sprak Engels (hij had 2 jaar in Engeland gewoond), dus als ze er niet uitkwamen, kon hij als tolk dienen. Ik was vrij laat gaan slapen, dus de dag erna rustig aan gedaan. Die avond daarop was ook weer erg gezellig met allemaal andere gasten dan de avond ervoor. De eigenaar had Japanse curry gemaakt, wat ook weer erg lekker was. Die avond vloeide de drank voor mij wel wat minder, want de dag erop stond er veel op de agenda. In de morgen ben ik naar Yamadera gegaan, waar een beroemde tempel staat boven op een berg. Ik denk dat ik die dag zo'n 1000 treden omhoog ben gegaan, dus je kan wel begrijpen dat ik erg blij was, toen ze bij de ingang aanboden mijn tas daar even te stallen (wat je hier zonder problemen kunt doen, ze zijn allemaal erg vriendelijk en wantrouwen wordt hier vaak zelfs gezien als een belediging). Vanuit de tempel een paar mooie foto's kunnen maken, o.a. van het uitzicht. Vanuit Yamadera ben ik doorgetrokken naar Sendai, aan de oostkust. Gezien het toen nog vroeg was, heb ik gepoogd te trekken naar Matsushima, een kustplaats die niet getroffen is door de tsunami. Deze plaats wordt geprezen als hebbende het op 2 na mooiste uitzicht van Japan (alhoewel de eerste 2 niet worden genoemd, haha), dus dat wilde ik nog even meemaken voor de zon onder ging. Dat gaat hier overigens razendsnel en ook nog eens vroeg. Om half 5 kan je nog prima zien, om kwart over 5 is het pikdonker. Ik had het nog net op tijd gered om een foto te maken, gelukkig.

Daarna ben ik teruggegaan naar Sendai om in een ander gasthuis te verblijven (lekker goedkoop, zo'n 3000 yen voor overnachting + ontbijt). Ze spraken er echter niet veel Engels en het werkte iets anders dan in Yamagata. Ik verbleef in een dormitory met 5 anderen en de nacht was op z'n zachtst gezegd niet zo fijn. Er was een vreselijke vent die snurkte als een wild zijn, de hele nacht door. In de morgen, toen hij heerlijk had geslapen en ik dus niet, had die eikel zijn wekker lekker aan laten staan. Dus om 6 uur werd ik uit mijn bedje getetterd, niet bepaald uitgeslapen. Desalniettemin stond er veel op het schema, dus ik heb gauw ontbeten en ben op pad gegaan.

Als eerste op de agenda stond een dorp dat Nabiru heet. Dit dorp is zwaar getroffen door de tsunami en iedereen is naderhand de stad ontvlucht. De aflevering 3 Op Reis toonde Floortje in een stad iets verderop, maar die is al bijna herbouwd. In Nabiru kan je echt het drama zijn. Het treinstation is helemaal gesloopt, lantaarnpalen zijn uit de grond getrokken, er staan nog maar drie gebouwen in het hele dorp en er ligt overal rommel en hout verspreid. Het ziet er echt vreselijk uit, maar het is wel zeer indrukwekkend. Overigens is het kerkhof daar net zo groot als een kerkhof in een grote stad, en het dorpje was niet bepaald erg groot.

Vanuit Nabiru ben ik teruggegaan naar Matsushima, door naar Sendai, en toen naar Hiraizumi, waar een UNESCO World Heritage tempel te bezichtigen is, Chuson-Ji. Hier bevindt zich de Golden Hall, waar ik helaas geen foto's van mocht maken, maar ik kan je wel vertellen dat het erg gaaf was. Het is in principe een tempel compleet gehuld in bladgoud, een fijn voorbeeld van decadentie, zeg ik maar.

Na Hiraizumi werd het tijd om door te trekken, gezien ik die avond een gasthuis had geboekt in Nagano (zo'n 3.5 uur verderop, per shinkansen, dus je kan begrijpen dat ik nog even te gaan had). Op het station had ik een maaltijdpakket gekocht, kostte me wel 13 euro en het was niet echt indrukwekkend, maar een man moet eten ;)

En dan zijn we bij vandaag. Ik heb in Nagano alleen geslapen (kwam hier om half 10 aan) en ben vanmorgen naar de grote tempel geweest, ten noorden van de stad. Hier is volgens legende het eerste Buddha-beeld naar Japan gekomen. Je kan hem helaas niet zien, maar het is op zich alsnog een erg mooie tempel (zo mooi en oud, dat ik ook hier geen foto's mocht maken). Ze hebben een compleet donkere hal ondergronds, die de dood representeert en hier mocht ik doorheen lopen. Ergens halverwege hangt een grote metalen sleutel aan de muur (op de tast te vinden dus), welke de sleutel tot de verlichting en het paradijs representeert. Ik ben bij deze dus verlicht. Voelt best ok ;) Ik ga zometeen door naar Matsumoto, dat wordt allemaal onderwerp van de volgende blog.

Bedankt voor het lezen en al de leuke berichtjes, jullie horen snel weer van mij (en Rens, wij gaan binnenkort even Skypen, ik mail je nog)

Groetjes vanuit Nagano!

  • 21 Oktober 2012 - 12:53

    Anne:

    Hee Jur! Haha het duurde even voordat ik door had dat deze mailtjes jouw reisverslag(en) zijn, die cryptische namen van jou ook altijd ;) Maar ik ben weer helemaal bij gelezen! En zal je nu op de voet volgen :)
    Klinkt allemaal super wat je hebt gezien! Ga zo door ;) Kijk uit naar je volgende reisverslag!
    X Anne

  • 21 Oktober 2012 - 13:07

    Marinka:

    Ah Jur, wat super leuk om te lezen. Bij deze ben je nog verlicht ook, wat wil je nog meer?
    Ben benieuwd wat je nog allemaal gaat meemaken, kijk uit naar je nieuwe blog.
    Hele dikke zoen van je 'lieve vriendinnetje'.

  • 21 Oktober 2012 - 16:54

    Rens:

    Hee Jur! Leuk verhaaltje weer, wat maak je toch veel mee!
    Je hebt trouwens oordopjes mee he, die zitten bij dat slaapmasker, misschien handig om bij de hand te hebben de volgende keer dat je weer met anderen op een kamer ligt ;)
    Lijkt me heel bizar om door die tsunami gebieden te lopen, we hadden natuurlijk al wat op 3 op reis gezien maar hier was dus nog helemaal niets aan opgeknapt?
    Goed om te horen dat je verlicht ben iig ;) ik kijk alweer uit naar je volgende verhaaltje
    En ik bedacht me, misschien is een ander mooi uitzicht uit die top 3 vanaf Mount Fuji?
    Heel veel plezier daar nog en ik hoor wel wanneer je kan skypen
    xxx dikke kus

  • 23 Oktober 2012 - 11:15

    Mam:

    Hey wereldreiziger,

    Weer genoten van je belevenissen.
    Man, man ik heb je nog nooit zo actief gezien.
    Leuk om mee te maken .
    Het beeld van jou :meestal thuis in je kamer achter je pc! Dus had ik dit niet kunnen vermoeden.
    Geniet verder smurf en wij genieten met je mee.

    dikke knuffel mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jurriaan

Actief sinds 09 Okt. 2012
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 5996

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2012 - 15 November 2012

Japan

Landen bezocht: